Här har vi samlat några av de vanligaste frågor vi får.

Jag behöver hjälp med en vattenavstänging, hur går jag tillväga?
Olika bostadsrättsföreningar har olika regler. Allmänt gäller att man alltid aviserar i god tid innan man gör en vattenavstängning som påverkar andra boende i fastigheten. Vid aviseringen upplyser man om datum samt mellan vilka klockslag vattnet kommer att vara avstängt.

Om näringsidkande lokaler, t.ex. restaurang, finns i fastigheten så kontrollera alltid med styrelse, förvaltare eller med oss om vilka rutiner som gäller. Det samma gäller då man ska utföra förändringar på värmesystemet, t.ex om man vill flytta ett element. Innan man tar hjälp av hantverkare bör man alltid se till att man har tillgång till avstängningar för vattnet, även om man har avstängningar i lägenheten. Är olyckan framme så blir skadan mindre ju snabbare man stänger av vattnet.

Jag vill beställa ett namnbyte, hur gör jag?
En namnändring anmäler du lättast via vårt färdiga formulär genom att följa denna länk. Beställningen ska i första hand göras av styrelsen eller förvaltaren. Vill du inte använda vårt formulär, kontakta kundtjänst.

 Jag har ett akut fel som inte kan vänta tills dess att ordinarie felanmälan öppnar.
I din entré finns ett Jour nummer aviserat. Jouren gör endast utryckningar i akutfall som t.ex. avloppstopp, vattenskador eller då huvudsäkringar går. Ring endast till Jouren vid allvarliga fel, en Jourutryckning kostar mycket mer än ett arbete inbokat under ordinarie arbetstider.

Vem står för kostnaden för t.ex. ompackning av kranar?
Olika föreningar har olika stadgar. Kranompackningar brukar i regel bekostas av bostadsrättsinnehavaren. Kontrollera vad som gäller i din förening. Om du har tappat bort din förenings stadgar, kontakta styrelsen för att få en ny kopia.

Jag behöver komma i kontakt med en elektriker, rörmokare eller snickare!
Våra fastighetsskötare kan hjälpa er med allt från byte av eluttag och strömbrytare till montering av hyllor och blandarbyten. Gäller det stora arbeten eller kanske el- arbeten som kräver elektriker, ring till oss så hjälper vi er komma i kontakt med en bra hantverkare!

Jag misstänker att jag har en vattenskada i min lägenhet, vad gör jag?
Om du äger din lägenhet och misstänker att du har ett fuktproblem, ring oss så bokar vi in en tid för fuktindikationsmätning. Efter mätningen får ni ett protokoll tillsammans med fakturan där resultatet presenteras.